هر بازی ی سرگذشتی داره و علت بوجود اومدنش میتونه خیلی اتفاقی یا خیلی خاص باشه و ما امروز میخوایم از نحوه بوجود اومدن اتاق فرار یا اسکیپ روم برای شما بگیم تا با این بازی هیجان انگیز گروهی آشنا بشید.
بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم یکی از تفریحات نسبتا جدید در کشور ما است. اما مفهوم اتاق فرار، موضوع جدیدی نیست. این بازی هیجانانگیز بیش از یک دهه است که در بعضی کشورهای آسیای شرقی وجود دارد و حتی قبل از محبوب شدنش، ریشههایی در تاریخهای بسیار دور داشته است. بیاید با هم در یک دقیقه تاریخچه اسکیپ روم را مرور کنیم.
اساطیر یونانی
هزارتو در افسانههای یونانی
تاریخچه اتاق فرار در افسانههای یونانی، دخمهی هزارتوی پرپیچ و خم برای به دام انداختن مینیوتور(هیولایی با سر گاو و بدن انسان) و ارواح شیطانی ساخته میشد. فرمانروا و حامی شهر آتن، تسئوس، وظیفه داشت وارد این راه هزارتو شده، مینیوتور را بکشد، و موفق شود از هزارتو خارج شود تا خود را به واقعیت بازگرداند.
اسطورهها در واقع کهنالگوهایی هستند که در اینجا به میل انسان به پیدا کردن جواب، از بین بردن ترس و … اشاره میکنند و با موفقیت در انجام این ماموریتها به واقعیت برگشته و زندگی خود و مردم را غنیتر میکنند. این مازها یا راههای پرپیچ و خم در مناطق دیگر نظیر مصر، ایتالیا، روسیه انگلیس و در بین بومیان آمریکایی مشهور هستند و هرساله مراسمی در یونان برای خروج از آنها وجود دارد و مردم آن را جشن میگیرند.
انگلستان
باغهای پرپیچ و خم انگلستان
نسل بعدی مازها در باغهای انگلستان قابل مشاهده است، در سدهی ۱۶ بعد از میلاد و در باغهایی که حصارهایی از گیاهانی مانند شمشاد داشتند. این مراسم برای خاندان سلطنتی و مهمانهای آنها بود. این چالش برای شرکتکنندگان جذاب بود و به عنوان سرگرمی از آن لذت میبردند.
بازیهای ویدئویی
بازی ویدئویی اتاق فرار Crimson Room
تحولی دیگر و گذار از دوران مازهای فرار! در سال ۱۹۸۸ بازی ویدئویی John Wilson’s Behind Closed Doors چالش فرار رو به گیمرها هدیه کرد. در سال ۲۰۰۴ نیز بازی Crimson Room به عنوان اولین بازی ویدئویی اتاق فرار معرفی شد. این بازیها پایههای بازی اتاق فرار واقعی به سبک امروزی به شمار میروند.
ژاپن
تاکائو کاتو، خالق اولین اسکیپ روم
تاکائو کاتو (Takao Kato) به عنوان اولین ارائه کننده بازی اتاق فرار واقعی و به سبک امروزی شناخته میشه. ایدهی اتاقفرار در ذهن اون وقتی دوستش در حال بازی آنلاین اتاقفرار بود شکل گرفت. در کلابها برنامه زنده میگذاشت و شرکت کنندگان باید از فضایی که تاکائو در اون محل درست کرده بود خارج میشدند. این ایده در ژاپن صدا کرد و بلیطهای برنامههای زنده تاکائو به سرعت فروش میرفت. محبوبیت این ایده به سرعت به سنگاپور، مجارستان، رومانی، سوئیس و بقیه کشورهای دنیا کشیده شد.
منبع: اتاق فرار انیگما